Primul articol scris dupa mai mult timp de pauza in acest sens il vizeaza pe Salman Khan si o idee pe care eu o consider revolutionara. Pentru ca mult timp si mie acest nume mi-a fost cu totul necunoscut o sa incerc sa raspund acestei intrebari din perspectiva care mie mi se pare cu adevarat spectaculoasa.

In primul rand, nu, nu este cunoscutul actor indian de la Bollywood. Este un om care a trait in spatiul corporatiilor, fiind “hedge fund analyst”, cu o educatie clasica totusi de top in spatiul american si cu un trecut cultural exotic. Totul a inceput in 2004, cand unul dintre nepotii sai (cred!) a inceput sa aiba probleme cu matematica de gimnaziu. Dintr-un spirit innascut de pedagog, Khan, la cei aproape 30 de ani ai lui foloseste serviciul Yahoo messenger video (Doodle) pentru a lamuri cat si cum credea el ca este corect. Vocea, asa cum spunea si el mai apoi, era ca o voce interioara care te ajuta mai mult decat daca ar fi fost un om care explica si dadea din maini.

Acest simplu gest s-a transformat intr-o comunitate a prietenilor acestor nepoti, colegii lor si totul s-a extins cu viteza secolului in care traim. In 2009, a renuntat la munca si si-a dedicat tot timpul si energia acestei activitati. Si a avut tot timpul din lume sa se dedice pasiunii sale educationale.

A reusit fara elemente de high tech supreme. E aproape rudimentar. Si cred ca ideea poate fi mutata si in spatiul romanesc insa nu cu un simplu copy paste. Sigur ca un rapsuns nu e usor si nici nu stiu sa il dau.

Dar nu cred nicio secunda ca o camera de luat de vederi in cadrul unei clase poate dauna in vreun fel procesului educational. Sunt foarte multi care s-au speriat atunci cand educatia in anumite momente cheie (bacalaureat) a fost monitorizata. Adevaratul motiv era realitatea unui sistem putrezit in fibrele sale profunde. Un autodidact precum Salman Khan a reusit sa dea forta unei pasiuni, idei si dorinte de a schimba un pic perceptia. Si a facut-o teribil de bine.

http://www.khanacademy.org este site-ul despre care vorbesc.

Daca il urmariti, veti vedea cum video-urile lectii impreuna cu un sistem piramidal de monitorizare, pot imbunatati radical sistemul de educatie. Este o realitate. Fiecare elev poate parcurge lectiile in ritmul sau. Daca ai insa un sistem de monitorizare, ceea ce un professor nu poate sa faca, sistemul de monitorizare este reintors si refocalizat pe ucenic, pe invatacel, iar nu pe profesor. Acesta trebuie sa dedice, e drept, mai mult timp, dar poate sa intervina oricand sa corecteze rupturile in procesul educational. Iar elevul poate relua la infinit aspectele neclare pentru a le lamuri. Daca vrea. Dar acum are o sansa mai mare.

La acest beneficiu se adauga si transparenta actului didactic (orice parinte poate urmari ceea ce se intampla in clasa, obligatoriu insa NU si in afara ei), clasele se pot muta si in spatiul virtual si complementaritatea elevilor sa fie mult mai bine realizata astfel incat motivatia educationala sa fie un vector in clase, elevii stiindu-se filmati au un impuls suplimentar de a fi atenti macar, profesorii un motiv in plus sa isi faca treaba, parintii pot interveni mai mult si mai activ educational pentru copii.

Nu va temeti ca totul pare usor ca puteti intelege intenstinele, mecanismele de reglaj ale unei banci, o sculptura moderna si, mai ales, analiza matematica. Cred ca desi cultura americana este mereu atacat de frontul european de o doza de superficialite, meritul sau consta si in aceasta aptitudine extraordinara de a transforma un subiect complex intr-unul masticabil intr-o pastila video de nu mai mult de 20 de minute.

Si ca o incheiere pentru profesorii care se asteapta ca elevii sa stea in fata lor nemiscati 50 de minute sa ia in considerare faptul ca majoritatea universitatilor de top americane au multe cursuri de dimensiuni uriase, respectiv 20-25 de minute si fac un efort constant de a capta interesul cultural al elevilor in aceasta perioada.

Uneori societatea in care traim recompenseaza si astfel de initiative. Proiectul a fost vitalizat esential cu donatiile celor din Fundatia Gates si Google, precum si a unui numar impresionant de oameni animati de idee. Am atasat si un filmulet al caror drepturi de autor apartin site-ului TED.com (o alta initiativa de apreciat), dar care vorbeste mult mai putin decat site-ul http://www.khanacademy.org.

powered by ionescul.