Tags

, , , , , , , ,


Ce este rezonabil sa credem despre omul Isus, despre istoricitatea lui Isus, fara a pune in discutie semnificatia religioasa a mesajului acestuia? Nu cred ca realitatea istorica se suprapune decat partial celei biblice. Cred ca varianta asa zis istorica propusa de “institutiile crestine” din apusul imperiului Roman, din Evul Mediu precum si din prezent este o varianta continuu modificata de natura sa serveasca mesajului si scopurilor, nu de multe ori, disutabile inclusive din perspectiva morala, ale acestor organisme cu fata religioasa. Eu am incercat mai multe raspunsuri limitate din perspectiva ariei de cercetare.

Cred ca pana ca Isus sa devina adevaratul Mesia, evreii au avut nenumaratii Mesia (Noe, Moise, Isaac, David, Ilie, etc.) si toti au fost irepetabili in momentul aparitiei lor, insa nu au beneficiat de un context istoric favorabil ca Isus. Mai mult, cred ca Isus a beneficiat si a creat un sincretism interesant din cultura ebraica, cea Greco-romana si cea orfica. Probabil si din cultura zeului Mitra.

Daca Ioan Botezatorul era un luptator, un agitator de mase, un om pregatit sa taie inclusiv cu sabia dar si cu un cuvant bine spus, probabil ca Isus era un personaj moderat si vorbea prin pilde, avea insusiri clare de diplomat dar experimentase si o latura mistica de vindicator/vraci. Era cu siguranta un om carismatic, bun si care avea un mesaj usor de digerat si totusi profund. Si cred ca era eretic si apropiat esenienilor. Totusi, demersul istoric este minim in raport cu mesajul pe care il propune religia crestina.

Eu am cautat sa inteleg fascinatia acestui mesaj de-a lungul istoriei recente si de multe ori am ajuns sa gasesc un mesaj coerent, despre umanitate, mai putin despre o presupusa divinitate.

1. Cine este istoriograful ce relateaza un pasaj mai larg in lucrarea sa din jurul anului 100, text invocate de numerosi aparatori ai datelor istorice din Noul Testament. Acolo, el ne povesteste lisus, un mare invatator si taumaturg, identificat cu Hristosul pe care Pilat, la denuntarea autoritatilor iudaice ale timpului, l-a condamnat la moarte prin rastignire. Anumite parti din textul lui au fost introduse mai tarziu, fiind contestat de multi istorici sub aspectul autenticitatii acestei referiri.

a)      Flavius Josephus b) Tacitus c) Suetonius d) Pliniu cel Tanar

2. Care este limba in care este prezumat a fi predicat Isus, limba ce a oferit posteritatii expresii hristice precum “Talitha cumi” (Marcu 5:41), “Ephphatha” (Marcu 7:34) și atat de indragitul de mine “Eli, Eli, lama sabachthani?” (Marcu 15:34)?

a)aramaica b)ebraica c)egipteana d)romana.

3. O serie de lucrari au fost indepartate din canonul crestinatatii pe masura ce ele nu se suprapuneau cu mesajul propus de cele patru evanghelii acceptate de biserica inceputurilor crestinatatii. Evangheliile apocrife (printre care si Evanghelia dupa Iuda) sunt cele care au putut fi recuperate istoric si care sunt, cu precadere, lucrari ce apartin:

a)      Gnosticilor b) menonitilor c) nestorienilor d) maniheistilor.

4.  Este general acceptat ca Papa Grigore cel Mare, in dialogurile/comentariile sale, este primul om cu greutate din sfera crestinatatii care admite ipoteza ca Maria Magdalena a fost o prostituata, o femeie a pacatului. Aceasta “eroare” este corectata de Papa Paul al VI-lea instituind o separatie intre Maria Magdalena si Maria la care face referire Grigore cel Mare. In spatiul mentalitatii colective, aceasta imagine a fost pastrata de filmului lui Martin Scorsese “Ultima ispita a lui Isus”, de cartea lui Jose Saramago “Evanghelia dupa Isus” si/sau pelicula lui Mel Gibson “Patimile lui Hristos”. Care este semnificatia numelui in limba ebraica:

a)      Turn, fortareata b) ispita, atractie c) spaima, teama d) castitate, eliberare.

5. Parabola smochinului neroditor este o scurta parabolă spusă de Isus apostolilor si are urmatorul cuprins: Cineva avea un smochin, sădit în via sa și a venit să caute rod în el, dar n-a găsit. Și a zis către vier: Iată trei ani sunt de când vin și caut rod în smochinul acesta și nu găsesc. Taie-l; de ce să ocupe locul în zadar? Iar el, răspunzând, a zis: Doamne, lasă-l și anul acesta, până ce îl voi săpa împrejur și voi pune gunoi. Poate va face rod în viitor; iar de nu, îl vei tăia.

Interpretarea propuse este ca proprietarul ar fi Dumnezeu si Isus gradinarul. Smochinul este un simbol des pentru Israel, precum si la institutia religioasa. In oricare din interpretari, Isus pare sa dea o ultima sansa la pocainta, aproape de salvarea talharului de pe cruce. Parabola este mentionata doar intr-o singura evanghelie si, pentru ca intrebarea este aproape imposibila, va invit sa ghiciti in care:

a)     Luca b) Matei c) Ioan d) Marcu.

powered by Ionescul.